Onkologia

Onkologia to nauka o przyczynach powstawania chorób nowotworowych, o patologii i epidemiologii. Zajmuje się zapobieganiem i rozpoznawaniem schorzeń nowotworowych oraz wielospecjalistycznym leczeniem chorych na nowotwory i opiece nad nimi.
Onkolog jest specjalistą, który zajmuje się profilaktyką, diagnozą oraz leczeniem różnorodnych schorzeń nowotworowych – stanów przednowotworowych, nowotworów i ich powikłań.

Jest wiele różnorodnych objawów, które powinny zaniepokoić i skłonić do wizyty u onkologa:

1. wystąpienie na ciele narośli, guzów, znamion,
  2. zmiana kształtu, barwy znamion, bądź wycieki z nich,
  3. wycieki z brodawek sutkowych,
  4. utrzymujące się przez dłuższy czas chrypa oraz kaszel,
  5. krwiomocz, bądź krew w kale,
  6. krwawienia między kolejnymi miesiączkami i po menopauzie,
  7. krwioplucie,
  8. zwiększenie całości, bądź części jądra; powiększenie jego ciężaru,
  9. nie mogące się zagoić rany i owrzodzenia w jamie nosowej i ustnej,
  10. przewlekła gorączka,
  11. długotrwały ból żołądka oraz ból wątroby,
  12. zażółkła skóra oraz białka oczu,
  13. drgawki,
  14. bezsenność bądź nadmierna senność.

Leczenie onkologiczne ma różny przebieg, w zależności od stwierdzonego schorzenia. W każdym przypadku onkolog dokładnie planuje terapię leczniczą – czy to farmakologiczną, czy chemioterapeutyczną lub radiologiczną. Ponadto pobiera wycinki ze schorowanej okolicy i poddaje je analizom i ocenom. Wykonuje również drobne zabiegi chirurgiczne. Oprócz tych zadań onkolog podejmuje reakcje na postępy w terapii leczniczej oraz dostosowuje leczenie w przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości. Specjalista ten kieruje chorego na zabiegi chirurgiczne, a ponadto współpracuje z psychoonkologami i angażuje się w opiekę paliatywną.